equemylife

Bett är en ren jävla djungel! Jag känner....

Kategori: Allmänt

Bett är en ren jävla djungel! Jag känner så att jag vågar knappt andvända nåt bett bara för att alla är negativa och kritiserar verkligen allt! Jag tycker vissa saker också tex. så hatar jag Pessoabettet och alla andra hissbett och även gagbett. Jag tycker det borde bli en lag/regel som säger att det döms som djurplågeri av användning av hissbett och gagbett på hästdjur. Så visst jag kan jag med. Jag har mina grejer som jag tycker rätt.

Tänkte dela med mig om vilka bett jag tänker använda på min häst och varför jag vill använda de bettet och till denna häst. 

Först och främst så har vi det tredelade tränsbettet med lösa ringar. Detta fick jag med Ellie när vi hämtade henne. 
Jag vill ju främst ha fasta ringa för slippa nypskador men har bettskivor ifall det skulle behövas. Det tredalde är ganska milt och snällt och det är de optimala att kunna rida på i alla grenar. Dock inte just nu på Ellie. Jag kommer kunna använda de bettet till alla grenar dock främst i dressyren! Där ska hon gå som en klocka på ett vanligt tränsbett! 

Jag har nu köpt ett Rakt pelham och ett ponnyhack av en tjej som ska skicka det snarast så jag ska få det i veckans som kommer. Jag ville igentligen inte komma till den situatuionen med att använda ett starkt bett men jag kommer nu göra det iallafall till en början. Och då främst i hoppningen. Och ev, fåtal gånger på uteritter. 

Ellie blir riktigt stark i hoppningen och jag klarar verkligen inte av att sitta och dra henne i munnen. Jag mår så in i helvete dåligt över att va tvungen att slita tag i henne. För att kunna komma något hyfsat mot ett hinder spm måste jag slita tag i henne fruktansvärt hårt och efter hindrerna så drar hon så in i bomben. Av att sitta och varje hopppass v a tvunen att dra så mycket i hennes mun kommer göra mer skada än gott. Att jag då tar ett pelham vid hoppningen iallafall till en början och då gör att jag inte behöver ta mycket i munnen kommer skona henne mer. Jag red ut med jaktkandaret en gång(vilket är förlångt tyvärr) och kontakten som jag kunde ha med hennes mun var perfekt. jag hade lagom stöd till munnen och ville jag att hon skulle sakta ner så kunde jag lixom ta back med bara nåt finger så ändrade hon till mitt tempo. det var sån grym känsla att få henne att lyssna som bra, från att hon bara sliter tygflarna ut mina händer och vägrar lyssna och det bara blir en dragkamp till en lugn miljö och allting var lugnt och fint inget bråk, inget stress inget bara lugn. 

Skiter i vad folk säger, jag ska köra på med pelham i hoppningen till en början. sen vill ja kunna ha en milt fint bett men nu får det bli såhär. Ska även testa att rida med hacket och se hur hon är. Kan va nåt det med. Men jag är så fruktansvärt larvig när det gäller bettlkösa alternativ framför allt med skänklar. Är livrädd att råka ta för mycket och knäcka näsbenet. Det behövs ganska mycket kraft men säg att hästen sticker och springer mot något som kan gå riktigt farligt till och du sliter till i hopp om att hästan skall stanna och knäcker näsbenet på hösten. Nae usch, tur som är att jag är väldigt mjuk i handen! :S

Så alltså min sammanfattning av det hela är att jag kommer rida på:
Dressyr: Tredelat tränsbett 
Hoppning: Rakt Pelham
Uteritt: Tredelat, pelham, Ponnyhack

och hacket kommer användas mer beronde på vad hon tycker om det. 

Och jag skiter i om folk tycker jag är dum som använder pelham men så är det. Vet inte varför jag försvarar mig men det är väl det att jag igentligen inte vill behöva använda det... :S? 




Vill 'ven testa ett novabett på Ellie då jag vet Emmet älskade de bettet och från början trodde jag inte det då han va så stark och kunde inte tro att han skulle trivas på ett supermilt bett. Så jag tror hon skulle gå bra på ett nova bett också.


ALLA BETT KAN BLI SKARPA, HANDEN BETYDER GANSKA MYCKET I DE LÄGET. STARK HAND=SKARPT BETT!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: