equemylife

låter mysko

Kategori: Allmänt

Såg detta på Dressyrmupparnas blogg och tycker det låter väldigt underligt, alltså inte vad Linn har skrivit utan det andra haha. 


"

Jag blev riktigt intresserad och nyfiken när jag läste detta på Hippson. Vet ni vart det finns mer att läsa om den här ny metoden?

”Ett forskarlag från Nederländerna och Belgien har börjat undersöka en ny teknik för behandling av akut fång – och de presenterade sina första resultat på konferensen. Metoden bygger på att minska den djupa böjsenans inverkan på hovbenet, för att minimera risken för att hovbenet roterar och även för att lindra smärtan. För att åstadkomma detta injicerade de botulinumtoxin, alltså botox, i muskeln som hör till senan – för att få den att slappna av. Preliminära resultat pekar på att det skulle kunna fungera och att det inte påverkar hästens förmåga att röra sig i så stor utsträckning.”

/Linn

"




Känns väldigt mysko att botulinumtoxin(BLT) skulle hjälpa till det. Skulle aldrig våga spruta in det i min hästs ben. Då det är det som orsakar botulism och är nära besläktat med stelkrampstoxinet. BLT är en av dom naturligaste toxin som överhuvudtaget existerar och där en dödlig dos uppgår till endast 2-3 mikrogram. Så nej jag skulle verkligen inte vilja spruta in det i min häst. Och tycker det låter väldigt konstigt…

Kommentarer


Kommentera inlägget här: