equemylife

dressyrlektion

Kategori: Allmänt

igår red jag dressyrlektion på Ellie! Gick bra och hon skötte sig bra. Fick det ganska klart för mig vad det är vi måste jobba med nu. 

* Övergångar!! - Hon är väldigt seg i dom. vill inte riktigt lyssna, men mot slutet var hon riktigt duktig.
* Halt, stå still - Hon har väldigt svårt för att göra halt och sedan stå kvar där.
* Galoppfattning - Blir lite slängtrav innan fattning.
* Galoppen - Och där att få ett lugnare tempo, och få bättre styrka i högern. 

Hon lyssnar jätte bra på komandon. 
Ne men hon är jätte trevlig och rolig att rida. Vill typ inte sluta rida henne då det är så himla kul:D

Igår testade jag min mammas dressyrsadel. fört tyckte jag den låg bra och allt men sen efter att jag hade ridit i den så upptäckte jag att den passade verkligen inte. Jag hamnade sjukt mycket i bakvikt och sadel åkte fram hela tiden(Hej svanskappa:(?). Det ledde till att jag fick sadla om ett par gånger och det va ganska besvärligt då Ellie inte vill stå still. Vid en galoppfattning i vänster så gjorde hon det med sån kraft att sadeln hamnade på halsen!? HAHA något chokad blev jag. 

Ellie var lite busig igår. Vid en högerfattning så gjorde hon nåt capriol liknande skutt, haha. Och sen i vänster så skulle jag sakta av henne och lugna ner henne lite efter galoppen men då tog hon några små bocksprång och sedan fattade galopp haha söt! 

Ganska stor skillnad på bocksprång från Emmet och från Ellie. Emmets tog i så att han storknade och det var ordentliga då. Men när Ellie bockade så märkte ja det knappt. Det gupplade lite bara haha. Sen kanske hon kan mer vem vet ;)





Kommentarer


Kommentera inlägget här: